reflux og betent spiserør

Forside Forum Diskusjonsforum på SeniorPortalen Ernæring reflux og betent spiserør

Dette emnet inneholder 6 svar, har 3 deltakere og ble sist oppdatert av Stina Johnson Stina Johnson 2 år, 7 måneder siden.

  • Forfatter
    Innlegg
  • #2520

    moraase
    Participant

    Hva med kosthold. Det er så mye en må unngå. Ønsker forslag til kostplan, ev oppskrifter

  • #2540

    Knut Sparhell
    Keymaster

    Det hender jeg er plaget av dette, og det er skikkelig ubehagelig. Noen ganger skyldes det åpenbart at jeg har drukket rent brennevin, som konjakk og akevitt uforsiktig, andre ganger noe rødvin som jeg ikke har tålt, men ofte er det det ingen slik forklaring og ikke noe alkohol inne i bildet.

    Det eneste som da hjelper meg da er å drikke ørlite litt vann ca hvert 5. minutt For mye vann gjør det verre. Det går sterkt utover nattesøvnen, i alle fall. Jeg antar at det er lukkemuskelen mellom spiserør og mage som er betent, og lekker, kanskje både hele magesekken og hele spiserøret. Jeg er noe usikker på hvorfor det skjer, i grunn.

    Heldigvis går det over for meg i løpet av 8-12 timer, men det er ganske plagsomt når det står på.

    Jeg kjenner også til andre som er svært plaget, nesten daglig.

  • #2548
    Stina Johnson
    Stina Johnson
    Keymaster

    Hei moraase!

    Beklager sent svar. Når man har refluks er det enkelte matvarer det er fornuftig å unngå: kaffe, alkohol, kullsyreholdig drikke, sure juicer av tomat eller frukt. Tomater og produkter laget av tomat, sjokolade, sitrusfrukter, løk, sterkt krydret mat, chili, hvitløk og andre sterke kryddere, peppermynte i flytende form, røkt mat og mat som er stekt hardt kan skape ubehag. Unngå store porsjoner og ikke spis for mye fett i enkeltmåltider. Mye fett i et måltid forsinker magetømningen og kan forlenge plagene. Etter et måltid bør du verken ligge eller være i høy aktivitet. Unngå å spise de siste 2-3 timene før du skal legge deg og legg deg gjerne med hodet høyt hevet i sengen.
    Håper dette var til hjelp.
    Mvh
    Stina Johnson

    • #2550

      moraase
      Participant

      Takk for svar. Dette var ting jeg visste fra legen. Det jeg ønsker er forslag til noen enkle retter. Blir litt kjedelig når det er så meget man skal unngå. Savner tomatene mest av alt, Det går mye i kylling og fisk med brokkoli-blanding. Håper på litt hjelp her.
      Moraase

  • #2551
    Stina Johnson
    Stina Johnson
    Keymaster

    Hei igjen.
    Forstår godt at tomatene er savnet. Det er ikke mange gode erstattere for tomater, men det finnes et produkt som heter Ajvar. Denne sausen/relishen er laget av paprika og aubergine og kan erstatte tomatsaus. Ajvar varierer litt fra merke til merke så pass på at du ikke kjøper en av de som også inneholder tomat (og hvitløk). Glass med ajvar relish får du kjøpt i innvandrerbutikker og andre velassorterte matbutikker.

    Til frokost kan havregryn med melk, havregrøt eller smoothie anbefales. Å komme med forslag til konkrete oppskrifter ville blitt en stor oppgave. Du kan jo i praksis bruke alle oppskrifter du ønsker for så å bytte ut ingrediensene du ikke tåler med andre alternativer. Forsøk å se mulighetene fremfor begrensningene.

    Jeg foreslår at du eksperimenterer med ulike ferske urter som alternativ til chili og hvitløk. Ingefær og persille kan med fordel brukes i matlaging. Ingefær smaker også ypperlig i smoothie. Bak gjerne fisk og kjøtt i ovnen fremfor å steke det i pannen og varier mer i grønnsaker. Grønne grønnsaker, røtter, stangselleri og fennikel kan anbefales. Fennikel er
    spesielt godt til hvit fisk. Kjøp ferske grønnsaker, kutt i biter, sprinkle over litt god olivenolje og hakkede ferske urter etter smak og stek i ildfast form i stekeovnen. Lag alternativt en salat og server til middagen med en god olivenolje.

    Salat, gjerne med skalldyr er også ypperlig lunsjmat. Ferske grønnsaker og urter gjør matlagingen mer spennende. Velger du å lage maten fra bunn av fremfor å kjøpe halvfabrikata trenger ikke kostholdet å bli begrenset i det hele tatt. Jeg anbefaler at du søker etter oppskrifter på nettet og bytter ut slik som foreslått over her. Det ligger også flere oppskrifter her inne som du kan benytte.

    Mvh
    Stina J.

  • #2589

    moraase
    Participant

    Tusen takk for fyldig svar. Det er mest at jeg er usikker på tilbehør til maten. Er nok litt konservativ. Skal printe ut svaret ditt og henge det på kjøleskapet.

  • #2590
    Stina Johnson
    Stina Johnson
    Keymaster

    Bare hyggelig, moraase. Lykke til med eksperimenteringen!

    Vennlig hilsen
    Stina J.

Du må være innlogget for å svare på dette emnet.

Friskere med mat