Shephard pie

Ernæringsfysiologens kommentar

Denne klassikeren kan fint spises et par dager og er så god at du kan servere den på fest.

Næringsmessig er det en proteinrik rett som gir litt av alle vitaminene og mineralene kroppen trenger. 1 porsjon dekker halve dagsbehovet for vitamin C og jern og bidrar med en fjerdedel av anbefalingene for kostfiber.

Les mer om oppskriften


Biff Bourgogne

Ernæringsfysiologens kommentar

Denne klassiske franske gryta er proppet med proteiner og lav på karbohydrater og passer fint for deg som må begrense karbohydratinntaket. Trenger du ikke å tenke på karbohydratene kan du gjerne servere gryta med en grov hjemmelaget potetstappe.

Biff Bourgogne er rik på kalium som har blodtrykksenkende egenskaper. I tillegg gir den et godt bidrag til det daglige anbefalte inntaket av jern, sink, selen, magnesium, C- og B-vitaminer.

Obs! Potetmos er ikke iberegnet i næringsinnholdet.

Les mer om oppskriften


Elgstek

Ernæringsfysiologens kommentar

Elgstek er kanskje ikke noe man disker opp med i tide og utide, men er fin festmat og veldig hyggelig å dele med andre!

Denne retten er meget proteinrik og mager. For en frisk dame som veier rundt 60 kilo, vil en porsjon dekke hele dagsbehovet for protein.

I tillegg til en anselig mengde sink, vitamin C, niacin, B6 og B12, inneholder den også en god del riboflavin, folat og jern.

Elgstek, med tilbehør som her, er bra for smak og appetitt, for god sårtilheling, immunforsvar generelt og for et godt fungerende nervesystem.

Les mer om oppskriften


Biff med Béarnaise

Ernæringsfysiologens kommentar

Biff med béarnaise er ansett som helgemat og kosemat for de fleste, spesielt på grunn av det høye fettinnholdet i sausen.

Denne retten har imidlertid rikelig av de fleste vitaminer og mineraler. De fettløselige vitaminene A, D og E, de vannløselige B-vitaminene Niacin, B6, Folat og B12, det vannløselige C-vitaminet samt fosfor, kalium, jern og sink.

Biff med béarnaise er med andre ord meget næringsrik.

Les mer om oppskriften