Grønnsakssuppe

Ernæringsfysiologens kommentar

Grønnsakssuppe er fiberrik og mager kost, men tilfører ikke så mye vitaminer og mineraler som man kanskje tror. 1 porsjon bidrar med ca. halve dagsbehovet av vitamin C og A fra betakaroten samt mange andre antioksidanter som er viktig for immunforsvaret.

Tilsetter du for eksempel kyllingkjøtt i suppen blir den straks mer proteinrik og mettende samtidig som den fortsatt vil være mager.

Les mer om oppskriften


Fiskegrateng

Ernæringsfysiologens kommentar

Fiskegrateng laget med torsk eller skrei er proteinrik kost med høyt innhold av jod og selen. Det er også en god kilde til vitamin E og D.

Torsk inneholder spesielt mye av aminosyren taurin, som er vist å fremme vekttap.

Torskens høye innhold av jod og selen sikrer dessuten en god skjoldkjertelfunksjon som er meget viktig for forbrenningen og således kan hjelpe med å holde vekten.

Fiskegrateng kan gjerne fryses ned i porsjonsstørrelser, så har du lettvint middag til travlere dager.

Les mer om oppskriften


Elgstek

Ernæringsfysiologens kommentar

Elgstek er kanskje ikke noe man disker opp med i tide og utide, men er fin festmat og veldig hyggelig å dele med andre!

Denne retten er meget proteinrik og mager. For en frisk dame som veier rundt 60 kilo, vil en porsjon dekke hele dagsbehovet for protein.

I tillegg til en anselig mengde sink, vitamin C, niacin, B6 og B12, inneholder den også en god del riboflavin, folat og jern.

Elgstek, med tilbehør som her, er bra for smak og appetitt, for god sårtilheling, immunforsvar generelt og for et godt fungerende nervesystem.

Les mer om oppskriften


Risengrynsgrøt

Ernæringsfysiologens kommentar

Risengrynsgrøt inneholder store mengder raske karbohydrater og minimalt med fiber, vitaminer og mineraler.

Bortsett fra noe kalsium og fosfor, tilfører grøten dessverre ikke stort annet enn tomme kalorier som øker blodsukkeret raskt. Denne retten går dermed i kategorien kosemat og bør kun spises en gang i blant.

Har du diabetes type 2, anbefales det ikke å spise risengrynsgrøt. Klarer du allikevel ikke å motstå fristelsen, så ta heller en liten porsjon og bruk kunstig søtning istedenfor sukker og evt. strø over noen hakkede nøtter og en klatt smør. Fettet gjør at blodsukkeret ikke stiger like raskt.

Les mer om oppskriften