trening gjør deg yngre

Trening gjør deg «yngre»!

Gjør trening til en god vane i hverdagen. Om du ikke har kommet i gang tidligere kan kanskje denne listen få deg i gang nå. Husk, det er aldri for sent å starte!

Man skal ikke kimse av gode treningsrutiner. Regelmessig mosjon hjelper deg blant annet med å bygge en sterk muskulatur, en god kroppsholdning, avverge livsstilssykdommer, gjøre at klærne passer bedre, gi deg bedre koordinasjon og balanse.

Men det er også en annen fordel med fysisk aktivitet som er verdt å nevne. Selv moderate mengder med fysisk aktivitet kan skrelle av noen år på alderen din, uansett hvor mange bursdager du faktisk har feiret. Trening kan forbedre helsen din til et punkt der du både ser og føler deg yngre enn du er.

Naturens energidrikk

En treningsøkt er som naturens energidrikk, og utløser stoffer i hjerne og kropp som gjør at du føler deg mer våken, vital og gir en større følelse av velvære. Daglige oppgaver blir mindre anstrengende og krever mindre anstrengelse.

Trening holder huden myk og glødende

Forskere ved McMaster University i Ontario studerte en liten gruppe voksne i alderen 20 til 84 år. Deltakere over 40 år som trente hyppig hadde hud som var mer elastisk og smidig, og så mer ut som huden til folk i 20-30 årene. Forskjellen hadde ingenting å gjøre med soleksponering rapporterte forskerne. De antar at trening skaper stoffer som motvirker aldring av huden, men sier det trengs mer forskning for å lære hvordan trening endrer hudens sammensetning.

Les også: Sunne leveregler fra 0-10.

Trening forbedrer din kroppsholdning

Som følge av muskeltap og endringer i bentetthet etter hvert som man eldes, blir kroppsholdningen gjerne dårligere. Dette kan motvirkes med styrketrening. Både styrking av kjernemuskulatur og store muskelgrupper er viktig. Ikke bare blir musklene sterkere, men beinhelsen blir også bedre. En sterk kjerne gir en god og rettere holdning, noe som gir et yngre inntrykk.

Trening forbedrer fleksibiliteten

Aldring gjør en gjerne stivere i leddene og dermed mer vaklevoren. Regelmessig trening som yoga og pilates vil både styrke kjernemuskulaturen og kunne gjøre deg mer fleksibel.

Trening kickstarter sexlysten

En svetteøkt forbedrer blodstrømmen gjennom hele kroppen, også under beltestedet. Den ekstra blodgjennomstrømningen gjør at man lettere kan føle opphisselse. Trening kan også øke sexlysten på en psykologisk måte ved at man føler seg mer vel med sin egen kropp. I tillegg vil den økte fysiske formen kunne være det som gir deg ekstra drivstoff til å være mer aktiv, også i sengen.

Trening reduserer risikoen for depresjon

Når man trener utløses stoffer i hjernen som gjør en tilfreds. Trening setter dessuten i gang produksjon av nye hjerneceller som kan øke hjernens evne til tilpasning. For en som har en lett depresjon kan dette hjelpe en til å komme ut av dårlige spor. Fysisk aktivitet gir deg også en mulighet til å kople ut fra de vanskelige tankene og gi ny input og stimuli.

Les også: Maten som bremser hjernens aldring.

Trening gir bedre søvn

God søvn er som en ungdomsfontene og trening kan hjelpe deg å oppnå det. Forskning viser at mosjonister sovner lettere og mer sannsynlig vil oppleve dyp REM søvn. Bedre og lengre søvn gir igjen positive effekter på valgene man tar i hverdagen. Blant annet ser man at matvarevalgene blir sunnere etter en god natts søvn kontra en natt med lite og dårlig søvn.

Les også: Vansker med å sovne?

Trening reduserer faren for livsstilssykdommer

Trening hjelper til å holde både blodsukker og blodtrykk i sjakk. Det dårlige LDL kolesterolet senkes, mens det gode HDL kolesterolet øker. Triglyserider (fettstoffer) i blodet senkes. Alle er faktorer for å redusere faren for livsstilssykdommer som diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer.

Trening reduserer faren for fall

En sunn og sterk kropp er viktig for koordinasjon og balanse. Regelmessig trening kan derfor redusere faren for fall og dermed bruddskader hos eldre.

Styrketrening gjør deg «yngre»

Med bare to måneders styrketrening kan du faktisk «trene bort» to hele tiår med muskelsvinn.  En 80-åring kan raskt få kroppen og styrken til en 60-åring, og en 60-åring kroppen til en 40-åring.

Selv om det kanskje er tungt å komme i gang vil all aktivitet være positivt. Litt er alltid bedre enn ingenting. Gi deg selv en god start på 2016 og start nå!

Legg inn en kommentar