Økt fettforbrenning

Øk kroppens fettforbrenning

Kraftig slanking setter ned forbrenningen og det er ikke ønskelig. Her får du derfor noen tips om hvordan du naturlig kan øke fettforbrenningen og enkle hverdagstips til hvordan du kan redusere på kaloriene uten at du er på slankekur.

Sov mer

Søvn fettforbrenning
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

En god natts søvn gjør mer enn å restituere kropp og hjerne, søvnen hjelper deg også med å forbrenne fett. I tillegg vil treningsutbyttet bli bedre når du får en god natt søvn da kroppen syntetiserer nevrotransmittere og molekylene som er byggeklosser for viktige steroidhormoner under dyp søvn. Sover du lite kan dette øke appetitten, bremse stoffskiftet og gjøre at kroppen tviholder på magefettet.

Løft tunge vekter

Tunge vekter fettforbrenning
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Enten du er en mann eller en kvinne, er den raskeste måten å brenne fett ved å løfte tunge vekter. Tyngre vekter aktiverer flere muskelfibre og øker hvilemetabolismen din. Med andre ord fortsetter du å forbrenne mer kalorier, selv når du slapper av.

Tren intervall

Intervalltrening
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Intervalltrening øker forbrenningen mer enn vanlig kondisjonstrening.

Spis mer protein

Proteiner øker fettforbrenning
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Protein i kosten holder deg lengre mett, opprettholder muskelmassen og øker forbrenningen mer enn karbohydrater og fett. Velg filet av fisk og kjøtt, fremfor fiskeboller, pølser og annen blandingsmat.

Ikke drikk kaloriene

Alkohol har masse kalorier
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Unngå å bruke brus, juice, saft, iste og melk som tørstedrikk. Det er mange kalorier i disse drikkene som du fint kan unngå ved å drikke vann isteden. Det er fort gjort å drikke på seg et ekstra dagsbehov av kalorier, da disse kaloriene ikke metter slik som mat. Unngå også alkohol i store mengder. Ikke bare inneholder alkohol mange kalorier, men det svekker også dømmekraften og ender ofte med at man spiser mer usunt både mens man drikker og dagen etter.

Ha sunn snacks lett tilgjengelig

Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Oppkuttede grønnsaker i en bolle med vann, friske bær og frukt bør stå fremme. Da er det enklere å huske å spise dem.

Fyll halve tallerkenen med grønnsaker

Halve tallerkenen med grønnsaker
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

For å nå den daglige anbefalingen om 5 om dagen, kan det være smart å fylle halve tallerkenen med grønnsaker til lunsj og middag. Dette fyller godt i magen, gir få kalorier, men massevis av viktige vitaminer, mineraler og kostfiber. Vitaminer og mineraler er viktig for metabolismen.

Fristende vann

Bær i vann
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Gjør vannet mer fristende ved å legge til smak. Klem sitron, appelsin eller lime i vannet og skjær i tillegg noen skiver av frukten som du legger i vannet. Du kan også forsøke med frosne bær i vannkaraffelen. Ikke bare ser det pent ut, men det smaker godt og kan hjelpe deg til å få i deg nok væske (uten kalorier).

Nøtter som snacks

Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Blir du småsulten utover dagen? Ha en liten pose med usaltede nøtter i vesken eller i bilen. En liten neve av for eksempel valnøtter, mandler og hasselnøtter er et sunt lite mellommåltid som vil dempe sultsuget.

Visuelt bedrag

Visuelt bedrag
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Lur hjernen din. Velg en mindre tallerken til lunsj og middag. En liten, men full tallerken kan lure hjernen din til å tro at du spiser mer, slik at du raskere vil føle deg mett.

Hold deg til periferien

Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Når du skal handle inn mat, så husk at ytterkantene av butikken inneholder mesteparten av de sunne og hele matvarene. Rent kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, frukt og grønt har en tendens til å plasseres i ytterkant, mens halv- og helfabrikata finnes i hyllemeter på hyllemeter i senter av butikken.

Planlegg en kosedag i uken

Mørk sjokolade
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Ønsker du å forandre livsstil, bør du ikke gå for hardt til verks. Legg inn en kosedag i uken, slik at du har noe å se frem til i enden av hver uke. Da er det enklere å følge planen over lang tid.

Ikke spis rett fra posen

Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com
Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Skal du kose deg med noe godt som potetgull eller lignende, er det smart å legge en liten mengde i en skål, fremfor å spise rett fra posen. Da har du mer kontroll på mengdene du får i deg.

 

 

Legg inn en kommentar