Ikke slank deg

Ikke slank deg!

Nå er det mange ivrige mennesker der ute, som ønsker å slanke vekk alt julespekket. Mitt råd er: Ikke slank deg!

Midlertidig kur = midlertidig resultat

Ja, du leste riktig, ikke slank deg. Å være på slankekur, er noe midlertidig. En midlertidig kur gir også midlertidige resultater. Ofte heller slankekurer over på den mer ekstreme siden, med det resultat at du raskt mister vekt, men hvor hovedtyngden av vekttapet skyldes tap av vann og muskler.

Det er fort gjort å gå opp igjen vekten man mistet ved en hurtigkur. Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com
Det er fort gjort å gå opp igjen vekten man mistet ved en hurtigkur. Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Når du så avslutter slankekuren og går tilbake til ditt vanlige kosthold, som de aller fleste gjør, vil du dessverre ikke få tilbake musklene du mistet, bare fettet. Mange opplever også å gå opp flere kilo enn de man i utgangspunktet mistet og resultatet blir en slappere kropp med mer fett og mindre muskler.

Muskler forbrenner fett, så de vil du ikke miste! Det tar langt lengre tid å bygge opp igjen muskelmassen enn det tar å fylle fettcellene. De ligger klare til å suge til seg all den ekstra energien som du nå fyller på med igjen. Kroppen er faktisk en overlevelsesmaskin som vil gjøre det som må til for at du skal gå opp igjen, med alt det innebærer; lavere forbrenning, økt sult og dessuten det faktum at søtt og fett smaker enda bedre enn før.

Varig livsstilsendring er veien å gå

Kjappe løsninger er sjelden løsningen. Har du behov for å gå ned i vekt, så vil du sikkert gjerne bli der også. Da må du gå langsomt til verks.

Armhevninger
Tren styrketrening for å bevare musklene dine. Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Den aller beste kombinasjonen for varig vektnedgang er trening og endret kosthold som du fortsetter med over tid (les: for alltid). Kjedelig ja, men slik er det nå en gang. Det finnes ingen tryllestav eller mirakelkurer der ute, ikke etter min viten i alle fall. Og skal du klare å holde et kosthold resten av livet, ja da må du gjøre små justeringer som du faktisk klarer å leve med, gjerne gradvis.

Første bud

Spis mat du liker. Det sier seg selv at skal du klare å gjennomføre en livsstilsendring, må du spise mat du klarer å spise, ikke mat du knapt klarer å tvinge i deg gjennom en 2-ukers kur. Finn sunne alternativer som appellerer til deg og varier.

Andre bud

Spis deg mett. Ingen kan gå et helt liv på sulteforing. Det er heller ikke meningen. Bytter du ut 1 rad fra en stor sjokoladeplate med 1 stk kyllingfilet, får du i deg like mange kalorier, men langt mer proteiner, vitaminer og mineraler. I tillegg blir du god og mett.

Tredje bud

Finn det som virker for deg. Det er mange veier til Rom. Det som fungerer for naboen din, trenger ikke fungere for deg, både når det gjelder matvalg og treningsvalg. Prøv deg frem og se hva du klarer å gjennomføre over tid. Ikke gå ekstremt til verk, men gjør små gradvise endringer, som for eksempel å bytte ut fiskepudding med fiskefilet og pølser med rent kjøtt.

Fjerde bud

Lær deg å lage mat. Kan du enkle matlagingsprinsipper blir det veldig mye lettere å eksperimentere etter hvert. Meld deg på et matlagingskurs eller spør bekjente om hjelp. Det trenger ikke å ta lenger tid å lage seg en fiskemiddag fra bunn av enn det gjør å varme opp en frossenpizza. Lager du maten selv vet du også hva du får i deg.

Enkel guide til porsjonsstørrelser.

Femte bud

Vær i aktivitet hver dag. Aktivitet som passer for deg og ditt fysiske nivå.  Aktivitet øker forbrenningen, i tillegg får du en rekke helsefordeler på kjøpet. Har du mulighet til å trene styrketrening, gjør det! Muskler i seg selv øker hvileforbrenningen.

25 gode grunner til fysisk aktivitet.

Sjette bud

Det er lørdag bare 1 dag i uken. Det skal være rom for litt ekstra kos, men dette betyr ikke at du trenger å fråtse. Lær deg å nyte i mindre mengder. Ikke la snop og usunn mat være tilgjengelig i ukedagene og ikke kjøp inn mer godt enn det du har tenkt til å spise på lørdagen.

Sjuende bud

Vær tålmodig. Det tar tid å endre vaner og livsstil. Har du skeiet ut på en tirsdag? Ja vel, ingen skade skjedd om du ikke fortsetter festen på onsdag og torsdag. Rom ble ikke bygd på en dag og det gjorde ikke du heller.

Godt nytt år og lykke til! Det er du som er skipper på din skute.

Legg inn en kommentar