Flytende frokost

Underernæring

Med aldring følger det en rekke endringer i kropp og funksjon.

Endringer som for eksempel dårligere tannhelse, mindre smak- og luktesans, mindre spyttsekresjon og svelgevansker kan medføre dårlig matlyst som igjen gir feilernæring og/eller underernæring på sikt.

«Underernæring øker risikoen for komplikasjoner, reduserer motstand mot infeksjoner, forverrer fysisk og mental funksjon, gir redusert livskvalitet, forsinker rekonvalesensen og gir økt dødelighet» (1, s. 11).

Når matinntaket er lavt er det en rekke tiltak som kan gjøres. I første omgang bør man se på spisesituasjonen. Mat som lukter godt og ser delikat ut samt et pent dekket bord har mye å si for trivsel og god matlyst.

Berikning

Det er bare små justeringer som skal til for å doble kaloriinnholdet i et måltid. Gjør man disse små justeringene i alle dagens måltider, er det kanskje nok til å endre vekten i positiv retning.

Når matinntaket er lavt, eller utilstrekkelig er det viktig å unngå lettprodukter. Bruk det feteste alternativet til enhver tid. Gode produkter å berike mat med er:

  • Rapsolje
  • Smør
  • Seterrømme
  • Kremfløte
  • Helmelk
  • Kokosmelk

Eksempler på berikning av mat:

 Matvare/Måltid Økning i næringsinnhold
Havregrøt Kcal Protein i gram
Basis: havregrøt (1,5 dl) laget på vann (3 dl) 235 6,8
erstatt vann med H-melk (3 dl)  199  9,6
tilsett 1 ss nøytral olje  96 0
tilsett 1 ss smør 103  0,1
Totalt etter berikning 633  16,5
Brødmåltid Kcal Protein i gram
Basis: tynn grov brødskive med tynt lag smør og 2 skiver kokt skinke 121 8,5
tilsett ekstra smør 37 0,1
tilsett 2 skiver gulost 70 5,4
tilsett 1 ring rød paprika 2 0,1
Totalt etter berikning 230 14,1
 Smoothie Kcal Protein i gram
 Basis: 1 dl frosne bær + 1/2 banan + 2 dl appelsinjuice 150  2,1 
Erstatt appelsinjuice med 1 dl kremfløte og 1 dl kokosmelk 517  3,3
 Totalt etter berikning (minus juice)  667  5,4

Som du ser, er det ikke store endringene som skal til for å doble eller triple kaloriinntaket! Smoothien du ser nederst i tabellen kan fint lages og fordeles i små porsjoner utover dagen. Starter du med drikken, er det store sjanser for at du ikke orker maten etterpå. Det er derfor smart å spise det man orker først og spare drikken til slutt.

Kilder

  1. Helsedirektoratet. Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring. Oslo: Helsedirektoratet; 2009.

En tanke om “Underernæring”

Legg inn en kommentar