snacks

Sunn mørk sjokolade

Visste du at kakao er proppfull av antioksidanter og at mørk sjokolade kan være bra for helsa? Spesielt er det flavanolene i kakao som er helsebringende.

Flere helsefordeler av mørk sjokolade

Studier viser at mørk sjokolade reduserer både kolesterol, høyt blodtrykk og insulinresistens. Dette kan være gode nyheter for hjertehelsen.

Flavanoler i kakao
Illustrasjonsfoto: Kakaobønner inneholder rikelig med flavanoler.(Shutterstock.com)

Forskning tilsier også at mørk sjokolade kan ha positive effekter ved overvekt og fedme, ved at stoffer i kakaoen fører til økt metthetsfølelse og redusert opptak av karbohydrater og fett i tarmen. Stoffene det snakkes om er polyfenoler og da spesielt flavanoler som også finnes i annen plantemat slik som druer, bønner og aprikos samt i te og rødvin.

Det startet med Kunafolket

Interessen for de gode effektene av kakao startet med observasjoner av Kunaindianerne. Denne gruppen hadde overraskende lav forekomst av høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Man så at til og med de over 65 år hadde blodtrykk som tenåringer.

Christian Wilkinson / Shutterstock.com
Illustrasjonsfoto: Kuna Indianere på San Blas Islands, september 2010. (Christian Wilkinson / Shutterstock.com)

Det unike med denne populasjonen var at de drakk rundt 4 kopper uprossesert kakao daglig. En type kakao som antakelig ville være for bitter for våre ganer. Kakaoen de drakk inneholdt ca. 3,6 % flavanoler og det er flavanolene som gir kakaoen den bitre smaken. Til sammenligning inneholder mørk sjokolade med høyt innhold av kakao bare 0,5 % flavanoler, mens melkesjokolade kanskje bare har spor av stoffet og hvit sjokolade ikke inneholder noe.

Mørk, mørkere, mørkest

Hvor mørk sjokoladen er, trenger dessverre ikke å si noe om flavanolinnholdet. En 70 % sjokolade fra ett merke kan inneholde langt  mindre enn en fra et annet merke, da noen er mer prosessert enn andre. Det vil allikevel være mer sannsynlig at du får i deg de helsebringende stoffene ved å spise sjokolade med høyere kakaoinnhold, gjerne over 80 %.

En bit er nok

Det fine med mørk sjokolade er at smaken er såpass intens at man gjerne føler seg fornøyd etter en bit. Velger du lys sjokolade er det lettere å overspise og dermed få for høyt kaloriinntak. En annen hyggelig bivirkning ved å venne seg til å spise mørk sjokolade er at du snart vil oppleve at den lyse sjokoladen smaker rart og alt for søtt.

Illustrasjonsfoto: kaffe og en bit mørk sjokolade. (Shutterstock.com)
Illustrasjonsfoto: kaffe og en bit mørk sjokolade. (Shutterstock.com)

Såfremt du har et sunt kosthold kan en bit mørk sjokolade gjerne inngå som en daglig sunn snack. Det er langt sunnere å ta seg en mørk sjokoladebit til kaffen enn en kjeks eller bolle.

 

Kilder

  1. Tokede OA, Gaziano JM, Djoussé L. Effects of cocoa products/dark chocolate on serum lipids: a meta-analysis. Eur J Clin Nutr. 2011 Aug;65(8):879-86.
  2. Ried K, Sullivan T, Fakler P, Frank OR, Stocks NP. Does chocolate reduce blood pressure? A meta-analysis.  BMC Med. 2010 Jun 28;8:39.
  3. Farhat G, Drummond S, Fyfe L, Al-Dujaili EA. Dark chocolate: an obesity paradox or a culprit for weight gain? Phytother Res. 2014 Jun;28(6):791-7.
  4. Latham LS, Hensen ZK, Minor DS. Chocolate–guilty pleasure or healthy supplement? J Clin Hypertens (Greenwich). 2014 Feb;16(2):101-6.

Legg inn en kommentar