tarmbakterier

Probiotika kan senke blodtrykket ditt

Probiotika, de gode bakteriene som finnes i tykktarmen vår og som vi kan få gjennom matvarer som yoghurt, kefir og surkål, kan i følge en ny meta-analyse senke blodtrykket noe.

Meta-analysen inkluderte ni kliniske studier med 543 deltakere. Probiotiske arter varierte i de ulike studiene; fire studier brukte yoghurt som kilde til probiotiske bakterier, to brukte surmelk, en studie benyttet probiotiske kosttilskudd i kapselform, en brukte probiotisk nypedrikk, og en studie benyttet ost som inneholdt probiotiske bakterier. Studiene varte i alt fra tre til ni uker, og den totale daglige dosen av probiotika varierte mellom109 og 1012 kde (kolonidannende enheter).

Meta-analysen viste en liten forbedring i blodtrykket hos personer som hadde forhøyet blodtrykk ved start av studien og som brukte probiotika i over 8 uker eller hvor daglig dose var høyere enn 1011 kde.

Forskerne konkluderer med at flere studier er nødvendig for å vise en sammenheng, men at disse funnene antyder at probiotika kanskje i fremtiden kan brukes som supplement for å behandle høyt blodtrykk eller som tiltak for å hindre utvikling av høyt blodtrykk.

Kilde

  1. Khalesi S, Sun J, Buys N, Jayasinghe R. Effect of probiotics on blood pressure: a systematic review and meta-analysis of randomized, controlled trials. Hypertension 2014.

Legg inn en kommentar