nøtter for hjernen

Nøtter for helsas skyld

En håndfull nøtter hver dag er bra for deg!

Nøtter er energirik mat med en høy andel av fett, sunt enumettet fett. I tillegg inneholder nøtter, proteiner og mange viktige næringsstoffer som vitamin E, magnesium, kalsium, sink, jern og folat.

Siden begynnelsen av 1990-tallet har det kommet flere og flere studier som viser at nøtter har en gunstig effekt på helsa vår.

Lavere dødelighet

En analyse av den spanske PREDIMED studien, publisert i BMC Medicine, undersøkte sammenhengen mellom inntak av mandler, peanøtter, hasselnøtter, pistasjenøtter, pinjekjerner og valnøtter (som en egen gruppe) og dødelighet (1).  Studien ble utført på 7216 menn og kvinner mellom 55 og 80 år i en middelhavsbefolkning, med økt kardiovaskulær risiko.

Analysen viste at personer som spiste nøtter mer enn tre ganger pr uke, døde sjeldnere av hjerte- og karsykdommer og kreft enn de som ikke spiste nøtter. I forhold til kreft var den positive sammenhengen kun gjeldene ved inntak av valnøtter.

Alle monner drar

Disse funnene bekreftes også i en studie presentert i New England Journal of Medicine (2). Her kom forskerne frem til at en håndfull nøtter en dag i uken reduserte risikoen for å dø av en hvilken som helst årsak med 11 prosent, over en periode på 30 år. De som spiste en håndfull nøtter hver dag reduserte risikoen for død med hele 20 prosent!

Fedme og diabetes type 2

En annen analyse av PREDIMED studien, undersøkte sammenhengen mellom inntak av nøtter og forekomsten av fedme, metabolsk syndrom, diabetes type 2, hypertensjon og dyslipidemi (3).

Ved sammenligning av de som spiste under 1 porsjon (28 gram) nøtter i uka med de som spiste over 3 porsjoner i uka, fant man at de som spiste mest nøtter hadde mindre fedme generelt, mindre sentrert fedme, metabolsk syndrom og diabetes type 2.

Mindre hjertesykdom ved inntak av nøtter

En helt ny meta-analyse av 18 prospektive studier, indikerer at inntak av nøtter er omvendt assosiert med ischemisk hjertesykdom, generell hjerte- og karsykdom og dødelighet av alle årsaker, men ikke signifikant for diabetes og hjerneslag (4).

Forskerne konkluderer med at disse funnene støtter anbefalingene om å inkludere nøtter som en del av et sunt kosthold for forebygging av kroniske sykdommer.

Anbefaling – en liten neve om dagen

Kostrådene fra Helsedirektoratet anbefaler at vi får i oss ca. 140 gram usaltede nøtter i uka. Dette tilsvarer en liten neve med 20 gram om dagen.

Kanskje ikke så dumt råd, med tanke på ovennevnte studier. Ta deg en håndfull med god samvittighet!

Kilder

  1. Guasch-Ferré M, Bulló M, Martinez-Gonzalez MÁ, Ros E, Corella D, Estruch R, et al. Frequency of nut consumption and mortality risk in the PREDIMED nutrition intervention trial. BMC Med. 2013 Jul 16;11:164.
  2. Bao Y, Han J, Hu FB, Giovannucci EL, Stampfer MJ, Willett WC, Fuchs CS. Association of nut consumption With total and cause-specific mortality. N Engl J Med. 2013 Nov 21;369(21):2001-11.
  3. Ibarrola-Jurado N, Bulló M, Guasch-Ferré M, Ros E, Martinez-Gonzalez MÁ, Corella D, et al. Cross-sectional assessment of nut consumption and obesity, metabolic syndrome and other cardiometabolic risk factors: the PREDIMED study. PLoS One. 2013;8(2):e57367.
  4. Luo C, Zhang Y, Ding Y, Shan Z, Chen S, Yu M, et al. Nut consumption and risk of type 2 diabetes, cardiovascular disease, and all-cause mortality: a systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr. 2014 May 21. pii: ajcn.076109. [Epub ahead of print]

Legg inn en kommentar