Fruktose

Ikke bare salt som øker blodtrykket

Ønsker du å forebygge hjerte- og karsykdom er det vel så viktig å kutte ned på sukkeret, som saltet, i følge ny forskning. Den viktigste kilden til både salt og sukker i kostholdet vårt er bearbeidet mat som hel- og halvfabrikata.

Hjerte- og karsykdom er den vanligste årsaken til for tidlig død i industrialiserte land, og hypertensjon (høyt blodtrykk) er den viktigste risikofaktoren.

Det har i mange år vært et stort fokus på å begrense saltet i kostholdet for å reduserer risikoen for hjertesykdom. Nå antyder ny forskning  publisert i journalen Open Heart, at tilsatt sukker sannsynligvis betyr mer for økningen i blodtrykket og hjerte- karsykdom, enn saltet.

I forsøk som varte i 8 uker eller lengre, ga høyere sukkerinntak økt systolisk (6,9 mmHg) og diastolisk blodtrykk (5,6 mmHg). Denne effekten økte til 7,6 / 6,1 mmHg, når studier som mottok støtte fra sukkerindustrien ble holdt utenfor.

Fruktose spesielt dårlig for blodtrykket

Forskerne skriver at dokumentasjon fra grunnforskning, befolkningsstudier og kliniske studier tyder på at sukker, og spesielt monosakkaridet fruktose, spiller en viktig rolle i utviklingen av hypertensjon. Videre antyder forskning at sukker generelt og fruktose spesielt kan bidra til økt risiko for hjerte- og karsykdom gjennom en rekke mekanismer.

Fruktose
Sukker kan øke blodtrykket. Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Vanlig bordsukker, sukrose, består av like mengder glukose og fruktose, mens fruktoserik maissirup (HFCS) som er mye brukt i matindustrien i USA, hvor studien har sin opprinnelse, inneholder 55 % fruktose. Dette sukkeret utgjør dermed en enda større risiko for folkehelsen enn vanlig bordsukker.

Dette sukkeret er kvotebelagt av EU og er derfor mindre brukt i Europa enn USA. Fra 2017 er det imidlertid varslet at HFCS blir kvotefritt, noe som kan endre dagens matindustri i negativ retning også her.

Tilsatt sukker verst

I følge forskningen har de som får 25 % eller mer av kaloriene sine fra tilsatt sukker en nesten tredoblet økt risiko for død som følge av hjerte- og karsykdommer.

Akkurat som det meste av saltinntaket vårt ikke kommer fra saltbøssen, kommer heller ikke det meste av sukkeret fra sukkerskåla. Forskerne konkluderer derfor med at det beste stedet å begynne vil være å redusere inntaket av tilsatt sukker ved å begrense bearbeidet mat som inneholder mye av det.

Forskerne sier derimot at inntak av sukker, inkludert fruktose, gjennom naturlig og hel mat, slik som frukt og grønnsaker ikke er skadelig.

Hvordan finner jeg ut om produktet inneholder mye sukker eller salt?

Det skjuler seg mye salt og sukker i produkter uten at du egentlig kjenner smaken av det.

Ønsker du å finne ut om det er mye sukker i varen du skal kjøpe er det et godt tips å ta en titt på ingredienslisten til produktet. Alle ingredienser står nemlig i fallende rekkefølge etter mengde. Dette innebærer at et produkt som har sukker først oppført på listen, inneholder mest sukker, nest mest sukker dersom det står oppført som nummer to osv.

PS* Tilsatt sukker kan også skjule seg bak navn som, sukrose, fruktose, maltose, honning, dekstrose, druesukker, fruktosesirup, invertsukker, maltsirup, melasse, nektar, sakkarose, råsukker og stivelseshydrolysat.

Nå nærmer 2015 seg med stormskritt. Nytt år, nye muligheter, og kanskje et år med litt mindre sukker?

Kilde

DiNicolantonio JJ, Lucan SC. The wrong white crystals: not salt but sugar as aetiological in hypertension and cardiometabolic disease. Open Heart 2014;1: doi:10.1136/openhrt-2014-000167 .

Legg inn en kommentar