Omega-3

En kalori – ikke bare en kalori

«Det sunne måltid» er et prosjekt som har pågått mellom 2010 og 2013 hvor Nofima, NIFES og NMBU har vært prosjektpartnere. De har sammenlignet 3 ulike måltider i forhold til vektøkning hos mus. Resultatene er meget interessante og beviser langt på vei at en kalori ikke bare er en kalori, men at sammensetning av måltidet er av betydning for både vekt og helse.

Laks, storfe eller hamburger

50 mus ble delt opp i 5 ulike grupper á 10 mus. I 16 uker fikk én gruppe hamburgermeny, én gruppe fikk et måltid med storfekjøtt og én gruppe fikk laks, brokkoli og byggryn. De to siste gruppene fikk hamburgermeny de første 8 ukene og byttet de siste 8 ukene til enten storfe- eller laksemåltidet. De ulike menyene hadde omtrentlig likt energiinnhold.

Laks ga lavest vektøkning

Forskerne fant at musene som fikk hamburgermenyen, ble fetere, utviklet mer fettvev og skåret dårligere på andre parametre som er viktig for helsa. Musene som spiste laks hadde lavere vektøkning enn de som spiste hamburgermeny eller storfekjøtt. Laksemåltidet ga best resultater og studien viste også at musene som byttet fra hamburgermeny til laksemeny raskt fikk endret tarmflora og bedret helsetilstand.

Måltidets sammensetning har betydning

Forskerne har i tillegg sett på hvordan fordøyelsen påvirkes av enkeltråvarer sammenlignet med hele måltider. Å spise laks alene ga ikke samme effekt som å spise laksen sammen med bare brokkoli, bare byggryn eller som et helt måltid. De så blant annet at fettfordøyelsen ble forsinket og at metthetsfølelsen ble påvirket hvis man spiste byggkorn sammen med laksen.

Påvirker tarmfloraen

Tarmhelsen har stor betydning for vår generelle helse. Forskerne så derfor også på hvordan måltidene påvirket tarmfloraen. Det viste seg at brokkoli og bygg hadde en stimulerende effekt på tarmbakterier som er viktige for en god tarmhelse. Bakterier ble også koblet til vektnedgang. Forskerne konkluderer på bakgrunn av funnene med at laks, brokkoli og bygg kan ha en gunstig effekt på folks helse.

Du kan lese mer om prosjektet på Nofimas nettsider.

Kilde

Hægermark WA. Samme kaloriinnhold, men metter ulikt? [Internett]. Nofima; [hentet 2014-09-15]. Tilgjengelig fra: http://www.nofima.no/nyhet/2014/04/samme-kaloriinnhold-men-metter-ulikt

 

 

 

 

3 tanker om “En kalori – ikke bare en kalori”

  1. For meg er en hjemme-tilberedt hamburger-meny et måltid som først og fremt består av enormt masse grønnsaker, som salater (crisp, ruccola, hjerte), tomat (små og skivede), mye (rød) løk og (sur) agurk. Dernest kommer et stykke halvgrovt burgerbrød og en skive kvernet, renskåret storfekjøtt. Ikke dressing, ikke «pommes frites» eller potetgull, men kanskje noe stekt potet, kanskje minitomater som tilbehør.

    Hamburgeren har et ufortjent dårlig rykte. Det er «gatekjøkkenmat» som bør henges ut, ikke hamburgeren i seg selv. «Taco» består ofte av det samme, i grunn.

    Hva er galt med en hjemmekomponert hamburger, slik beskrevet ovenfor?

  2. Nå handlet ikke dette om å henge ut hjemmelagde hamburgere. 🙂 Det står for det første at de fikk en hamburgermeny (som gjerne inneholder pommes frites), for det andre ble det også sammenlignet med et måltid bestående av storfekjøtt som også kom dårligere ut enn laksemåltidet. De så også på laks alene kontra i følge med enten brokkoli, bygg eller som et helt måltid og fant forskjeller også her.

  3. Takk for oppklaring 🙂 Når jeg spiser mine hjemmekomponerte hender det nemlig at jeg glemmer legge på kjøttskiva (karbonaden, eller «selve hamburgeren», vil noen si), i iveren etter å bygge opp en stor haug med grønt og rødt mellom brødet, og tar en jafs.
    – Nammm, men mangler det likevel noe nå? er da min første tanke.

Legg inn en kommentar