Enkel guide til porsjonsstørrelser

Jeg husker den kriblende følelsen da jeg gikk hjem fra kiosken på lørdagene med et lite hvitt kremmerhus av papir, fylt til randen av smågodt.

Denne mengden ville ikke engang dekket bunnen av godteposen du får i dag. Vi kjøper ikke lenger en hekto, nei da, vi kjøper like greit en hel kilo. Hadde vi gjort det hvis godteposene ikke var store som bæreposer? Nei, jeg tror ikke det. Og trenger virkelig kroppene våre 10 ganger så mye godt nå i forhold til før? Nei, den gjør ikke det.

Alt blir større

Godteposer, drikkeflasker, muffins, hamburgere, ja stort sett alt av ferdigmat og emballasje har blitt større de siste tiårene. I tillegg blir tallerkenstørrelsene større og større, og de skal jo selvfølgelig fylles opp til randen, eller?

Middagstallerkenene min bestemor hadde kan sammenlignes med mine frokosttallerkener. Mine middagstallerkener ville ikke fått plass i kjøkkenskapet hennes. Og når størrelsen på tallerkenen øker, så øker også porsjonene. En stor tallerken vil nemlig gi deg et visuelt bedrag om at en normal porsjon ser liten ut.

Ønsker du bedre kontroll på porsjonene kan et grep på veien være å bytte til mindre tallerkenstørrelse.

4 årsaker til at du ikke går ned i vekt.

Så hva er egentlig en porsjon?

Det er selvfølgelig avhengig av alder og aktivitetsnivå, men for å gjøre det enkelt for deg kan du bruke hånden din som måleverktøy, så har du i alle fall en pekepinn. Husk å bruke din egen hånd da, siden den mest sannsynlig står i stil til din kropp og ditt behov. Følger du denne modellen, ser du raskt at dagens middagstallerkener er for store.

håndmodell nummerert
Porsjonsstørrelser håndmodell

Hvert bilde tilsvarer 1 porsjon av ulike matvarer:

  1. Liten håndflate – Rødt kjøtt
  2. Medium håndflate – Hvitt kjøtt
  3. Stor håndflate – Fisk
  4. Knyttneve – Pasta, ris, potet (2 knyttnever med grønnsaker)
  5.  Fingertupp – Smør, olje
  6.  2 fingre – Ost
  7.  3 fingre – Sjokolade

Nysgjerrig på hvorfor du alltid har plass til en søt dessert?

Legg inn en kommentar