Fruktose

Avhengig av sukker?

«Medisinerer» du deg selv med søtsaker?

Sukker kan være mer avhengighetsskapende enn kokain viser en dyrestudie utført av Lenoir og medarbeidere i Frankrike, selv hos individer som allerede er avhengige av narkotika (1). Sukker utløser kjemiske reaksjoner i hjernen som trigger vårt belønningssenter (Nucleus Accumbens) ved å frigjøre blant annet nevrotransmitteren, dopamin (2). De kjemiske reaksjonene kan dermed gi seg utslag i tvangsmessig spising til tross for negative konsekvenser og intensjon om å stoppe.

Sukkeravhengighet

Ved høyt forbruk utvikles toleranse, slik at man trenger mer for å oppnå samme virkning (i likhet med narkotiske stoffer, alkohol og enkelte medisiner). Når forbruket så opphører oppstår abstinens symptomer. Studiene er utført på rotter, men funnene antas å kunne overføres til mennesker. Ønsker du å lese mer om dette kan du ta en titt på studiene under.

Tips for å bli kvitt søtsuget

  • Aller først; jo mer sukker du spiser, jo mer sukker får kroppen lyst på. Den beste måten å redusere søtsuget er å begrense inntaket ved å kutte ned først og fremst på brus og godteri. Kommer du deg gjennom første uka, er mye gjort. Boller, kjeks, kaker, fint brød, chips, poteter og pasta bør også begrenses.
  • Sørg for å få i deg nok grønnsaker og fullverdig protein (rent kjøtt, fugl, fisk, egg, meieriprodukter) til hvert måltid.
  • Spis mest mulig rene og naturlige produkter og minst mulig fra pose, eske, glass etc. Det er mye skjult sukker i halv- og helfabrikata!
  • Ikke ta handlerunden på tom mage.
  • Lær deg å kjenne etter om du spiser fordi du er sulten eller om du spiser på grunn av andre følelser (stresset, ensom, lei deg, glad etc.)
  • Hvis du sprekker, så ikke fortvil, men kom deg på rett spor igjen så fort som mulig. Du må ikke tenke at løpet er kjørt og dermed «spise opp» hele helgen selv om du sprakk på fredag.
  • Finn aktiviteter du syns er morsomme og vær i regelmessig aktivitet.
  • Enkelte har nytte av å ta tilskudd av krom.
  • Vær snill mot deg selv. Skyldfølelse gjør bare vondt verre. Det er jo tross alt ikke ulovlig å spise sukker, selv om kroppen ikke har godt av for mye.
  • Gi deg selv en belønning (ikke sjokolade..) i form av for eksempel en tur til massøren, hudpleie, eller hva du enn måtte føle gir deg glede. Det viktige er å komme ut av rutinen om at søtsaker brukes som trøst, belønning, venn og stressdemper.
  • Ta en dag av gangen.

Kilder

  1. Lenoir M, Serre F, Cantin L, Ahmed SH. Intense sweetness surpasses cocaine reward. PLoS One. 2007 Aug 1;2(8):e698.
  2. Avena NM, Rada P, Hoebel BG. Evidence for sugar addiction: behavioral and neurochemical effects of intermittent, excessive sugar intake. Neurosci Biobehav Rev. 2008;32(1):20-39. Epub 2007 May 18.

Legg inn en kommentar