Frityrstekt mat

4 årsaker til at du ikke går ned i vekt

Sliter du med å gå ned i vekt? Ta en titt på hverdagsrutinene dine.

Du teller ikke kalorier

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal gå rundt å telle kalorier til enhver tid. Men, det er jo en gang slik at vekttap skyldes minusbalanse i energiregnskapet. Altså at du spiser mindre enn du forbruker. Så det kan være nyttig i en periode, tellingen altså.

Føler du at du gjør alt riktig og verken spiser for mye eller usunt, men allikevel ikke går ned i vekt? Eller vet du at du spiser feil, men er usikker på hva du faktisk får i deg?

Uansett årsak, anbefaler jeg deg å skrive ned absolutt alt du spiser og drikker i en periode på noen dager ved å registrere det i en kaloriapplikasjon. Det finnes mange gratisvarianter på nett og mobil. Og husk, den eneste du lurer ved å droppe å legge inn sjokoladen du spiste da ingen så, eller glasset med rødvin du koste deg med på kvelden, er deg selv. Alt må med når du registrerer inntaket i disse dagene.

Når du har gjort dette i noen dager kommer du med høy sannsynlighet til å få noen aha opplevelser om hvordan matinntaket egentlig er. Nå har du også fått et verktøy til å finne ut hvor problemet ligger og handle deretter.

Du følger en annens diett

Hvis du fortalte meg at jeg skulle gå på en diett som innebar å spise tunfisk, gjerne flere ganger om dagen, så kunne jeg like gjerne gitt opp med en gang.

Men, tunfisk er jo sunt, magert, proteinrikt og topp slankemat er det ikke? Joda, men, problemet er at jeg ikke engang orker å være i samme rom som noen som spiser tunfisk! Det er det verste jeg kan tenke meg å spise. Så hvorfor i alle dager skal jeg tvinge i meg det når jeg heller kan spise torsk, reker eller kylling som jeg liker mye bedre og er like gode alternativer?

Nettopp, jeg skal ikke det. Og det bør ikke du heller. Hva naboen driver med er uinteressant. Nøkkelen er å gjøre små endringer DU kan leve med over tid. Finne matvarer og levevaner som passer med din smak og ditt liv. Ikke naboens.  Da kommer du til å se resultater.

Du trener ikke styrke

Hvis du først skal gå ned i vekt så ønsker du antakelig å miste fettet, ikke musklene dine. Vekttrening øker muskelmassen og muskler forbrenner fett. Trener du styrke samtidig som du går ned i vekt er det enklere å bevare muskelmassen.

Du sover ikke nok

Er du natteravn (ikke deg som går med gul vest, men den andre typen)?

Lite søvn er korrelert med mer kroppsfett og økning i metabolsk syndrom. Går du på diett og samtidig sover lite på natten mister du i tillegg mer muskelmasse enn fett, noe du sannsynlig setter liten pris på.

Kanskje på tide å avvennes fra lakenskrekken og ta en tidlig kveld?

En tanke om “4 årsaker til at du ikke går ned i vekt”

Legg inn en kommentar